Svenskar och deras förmåga att klaga

Efter en trevlig vecka på Sveriges baksida, Göteborg, är jag nu hemma igen i bitterhetens hemförlovade stad, Norrköping. Semestern varar den här veckan ut, sen är det dags att gå tillbaka till jobbet och slita hund. Säsongen börjar dra igång dessutom vilket är skönt.

Jag har funderat lite på det här med svenska folkets vana att ständigt klaga. Frågan är väl egentligen om den genomsnittlige svensken någonsin är nöjd med något. Det som mest fått mig att reagera på sistone är det här med att Viasat placerat matchen mellan Sverige och San Marino i den nya kanalen TV10. Läser kommentarer som lämnats av läsare på aftonbladets nätupplaga och blir nästan sur på folks gnällande.

Något som folk klagar på är att kanalen BARA når ut till 70 procent av svenska folket. Vilket är horribelt lågt, eftersom TV3 och TV6 når ut till HELA 85 procent. det skiljer 15 procent för satan. Det handlar om 1,4 miljoner svenskar som inte har har TV10 som istället har TV3 eller TV6. Hur vet vi ens att dessa 1,4 miljoner är sportintresserade? De som är intresserade av att se matchen får väl se till att se matchen. Har man inte kanalen får man besöka en vän som har kanalen. Dessutom kan det inte gärna undgått någon att TV10 skulle sända matchen, då kan det inte vara så fruktansvärt jobbigt att ta reda på vart närmaste TV10-sändning visades.

Svenska fotbollförbundet sätter dessutom press på TV4, som efter nyår kommer ta över landslagssändningarna. De säger att TV4 inte kommer gömma landslaget, men faktum är att TV4 också har en förmåga att placera matcher i periferikanaler som TV4-sport. Dessutom har TV4 Canal+ i sin ägo, därför kan matcherna mycket väl hamna där och hur många kan då se matcherna? Denna påtryckning från SvFF:s sida känns meningslös eftersom man försökte få San Marino-matchen flyttad, men misslyckades.

Sen finns det en aspekt till på det hela. PR eller reklam som det också kallas. Här kan vi verkligen säga att TV10 har fått sin beskärda del av reklamplats i Aftonbladet som enda "jätte" skriver man om detta. Säger det litegrann om nyhetens värde 

Vad säger ni som läser min blogg om det här med dribblande av TV-kanaler hit och dit? För er som inte är sportintresserade vill jag ändå be er att komma med en åsikt om hur TV-kanalerna dribblar program mellan kanaler. Det kan vara serier, såpor eller annat.

Till sist vill jag säga att det är spännande med de här små fjortisarna som skriver blogg och besöker min blogg för att lämna kommentarer som enbart säger "fin blogg". Snälla utveckla era kommentarer lite mer om ni nu prompt ska skriva nåt.

För övrigt anser jag att TNE bör kedjas fast på plattan och bli allmän urinoar för heroinister, allt detta till Markus Krunegårds musik.

Media: AB, AB, AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0