Statusrader och dess innebörd

Sitter och yrar runt lite på facebook såhär tidigt på midsommardagens morgon. Solen verkar vara på gång utanför och jag laddar för ett träningspass, men det här med statusrader var jag bara tvungen att tycka och tänka lite om. Vad är okej att skriva som statusrad? Hur ofta måste statusraden uppdateras? Och vem skriver man sin statusrad för? Det här är viktiga tankar som kan förändra världen, eller åtminstone något man kan le åt ibland.

Vi börjar med vad som är okej att skriva som statusrad. I skrivande stund är midsommar populärt som statusrad och många har just glad midsommar som status. Andra ska ut och springa, en del ska iväg till vänner och fira midsommardag, någon är bakfull, det tas hand om barn och så vidare. Vart drar man gränsen för vad folk ska veta och vad är det man egentligen vill att folk SKA veta? Om jag skulle drabbas av magsjuka, skulle någon vilja veta ungefär hur många liter jag har kräkits upp, eller vilket färg diarrén har? Förmodligen vill ingen veta det, och jag skulle inte gärna dela med mig av det heller! Om jag tagit ett glas för mycket och är bakfull då? Varför berätta en sån sak? Är inte det lite väl fjortis-aktigt? Eller är det jag som är trist och grå? Min favorit är kryptiska statusrader som ingen riktigt kan lista ut om de är positiva eller negativa. Då tvingar man sina vänner att sakta ner och fundera alternativt att helt enkelt hoppa över dig! Ni som läser, vart drar ni gränsen för vad ni delar med er?

Hur ofta måste denna statusrad uppdateras då? Ska man vara en flitig myra så ska man väl statusa (titta ett nytt verb) så fort man gör något nytt. Då blir det ju beroende på hur aktiv man är i sitt liv hur ofta man uppdaterar, men jag har några vänner som uppdaterar extremt mycket. Det är rader som "godmorgon världen" följt av, "på väg till jobbet", sedan kommer "förmiddagskaffe", "kundmöte", "lunch", "månadsmöte", ja ni förstår poängen. Det går liksom att följa personen i fråga nästan punktligt vad denna gör under sin dag. Då är frågan, finns det ett intresse av det här? Tänk på mig som har ett ombytligt jobb där jag far fram och tillbaka mellan olika platser hela dagarna och utför mina arbetssysslor. Jag skulle kunna uppdatera min status var 10:e minut med ett nytt event, men det skulle mest bli jobbigt va?

Sista frågan är ju då helt enkelt: För vem? Vem skriver man sin statusrad för? Är det för att skryta för vännerna att man drack lite för mycket igår? Eller att man har barn som väcker en, är det för att få en reaktion från vännerna, eller är det bara för att lätta sitt eget hjärta? Här är ju svårt att sia om vad andra människor anser och tycker, men man måste ju ha en orsak att skriva eller? Jag gillar ju som sagt att dumpa ut kryptiska rader som folk måste fundera över, dessa är av två orsaker oftast. Antingen är det för att väcka reaktioner hos folk, eller så ville jag skriva av mig, men det fanns inte tillräckligt mycket för att skriva blogg.

Jag har drabbats av någon brunchrapportsepidemi här tror jag. Det brukar vara mycket prat om statusrader där, men nu är det ju sommarlov för dem. Abstinens kanske?

/F

Media: AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0