En fredagskväll

Ibland får man lite att fundera på i livet, det gäller givetvis också mig även om det sällan är tankar som kommer leda till nobelpris. Jag handlade idag på vägen hem, vilket i sig är värdelöst vetande, men det dyker upp tankar då som är rätt fascinerande.

Misstänker att samtliga som läser har en sådan ekonomi att de sköter sina matinköp själva. Då vet ni lite hur en helt normal butik är uppbyggd med gångar och hyllor. Hur kommer det sig att folk har en tendens att stanna upp precis på de platser där gångarna är såpass smala att det är omöjligt att ta sig förbi? Om man försöker harkla sig lite för att påtala sin existens flyttar sig personen oftast någon millimeter och omöjliggör fortfarande passage. Om man inte vill göra ifrån sig ett läte kan man bli stående en längre tid.

Sedan har vi fenomenet med två betalningar. Folk som står i kö och handlar åt sig själv och andra. Inget fel i det fenomenet i sig, men jag fick ju genast en tanke i huvudet ikväll. Hur många olika "betalningar" är det okej att göra? Två stycken är ju helt normalt, man kanske handlar åt en kompis eller åt jobbet och behöver ett rent kvitto, men om man skulle gå och handla åt säg fem personer förutom sig själv och behöver ha "rena" kvitton till vardera person? Skulle detta väcka anstöt hos övriga kunder tror vi?

Kom gärna med era tankar på detta är ni snälla!

/F


Kommentarer
Postat av: TNE

du borde testa i vilken mån du kan få rena kvitton, förslagsvis på det numera enda statliga monopolet. det vore nästan värt att videofilma.

2010-01-15 @ 17:28:09
URL: http://pessimists-betraktelser.blogspot.com
Postat av: Ida

Har ju själv jobbat i butik med mycket företagare (bönder) och där är det vanligt att snasket köps med kontanter och lantbruksgrejjerna på konto. Inga konstigheter, som Färjan-Håkan skulle säga.



Själv skulle jag nog bli irriterad om kunden skulle börja tjafsa om ett tredje kvitto. Man KAN faktiskt göra upp i efterhand med diverse vänner. Råkar det vara så att alla vänner man har vill dra av skiten får de väl handla själva, eller så får man köa fler gånger!

2010-01-15 @ 17:52:54
URL: http://miraku.blogg.se/
Postat av: Haggan

För min dej är det helt oki om man måste få två kvitton men jag skulle bli fly förbannad om någon före mej kommer o vill ha mer än 2 rena kvitton

2010-01-15 @ 18:22:19
Postat av: taina

Lite irriterande är det när folk ska ha olika kvitton hit o dit, speciellt när man har bråttom. Två OK men fler ICKE.

2010-01-15 @ 23:50:15
Postat av: Ida

Det värsta dock ur ett personalperspektiv är frågan: Kan du skriva mina två snickers som övrigt lantbruk så jag kan dra av dom på företaget?



1. Nej, det är olagligt.

2. Du är så satans snål. Skippa snickersen helt för du är tjock.

2010-01-16 @ 14:14:49
URL: http://miraku.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0