Svart midsommar

Nej rubriken anspelar inte på någon skräckfilm eller mörk incident i mitt liv. Den syftar dock på kvällspressens rubriker gällande midsommartrafiken. En rad trafikolyckor varav en del är orsakade av alkohol, något som gör mig fundersam och lite nedstämd. Midsommar har kommit att bli en ren fyllefest där det i stort sätt handlar om att bli så full som möjligt.  Allra helst verkar det populärt att köra bil på fyllan just denna afton och jag får lite svårt att koppla ihop det här. Jag är inte på något sätt nykterist eller motståndare till alkoholhaltiga drycker, men jag är mer fundersam till vårt folks behov av att supa sig skitfulla ständigt. Bara ta en öl eller säga nej till en öl bemöts ofta med kommentar i stil med "Lägg av och larva dig" eller "Klar vi ska bli fulla". Det verkar på något vara inrutat i svenska folket att det gäller att krypa hem annars är kvällen misslyckad! Att förändra det här beteendet är självklart en svår sak och jag har inget svar på hur man ska gå till väga med detta.

Sedan att det alltid ska bli slagsmål och bråk i samband med midsommar och större fester verkar vara någon populär grej, men jag antar att det är kul att slå folk på käften och vifta med kniv? Tydligen var det knivbråk på Öland under midsommar med dödlig utgång som både DN och Aftonbladet skriver om. Får man anta att det ligger alkohol och/eller droger bakom detta också?

Som den obotliga fåntratt som alltid måsta hitta något fyndigt i allt jag råkar på måste jag bara driva lite med artikeln som är länkad här ovanför. Mitt bland alla dödsolyckor och rattfyllor, jag räknar till 24 incidenter på tidsaxeln i artikeln, så dyker det upp från Göteborg: "Äldre dam påkörd av permobil och får föras till sjukhus för omplåstring. Polisen skriver en rapport om händelsen." Den tycker jag är lite småskojig mitt ibland död, fylla och elände. Antagligen inte fullt lika kul för den äldre damen som blev påkörd dock, men jag hoppas hon tillfrisknar.

Nu har jag nog skrivit tillräckligt med depressiva rader för den här gången, men när ska man börja tänka efter liksom?
/F

Kommentarer
Postat av: TNE

klart man kan avstå ölen för att köra bil... nu har jag dock inget körkort, så jag behöver aldrig avstå. och att den hedniska högtiden midsommar firas med alkohol och eventuell dans runt fallossymbol är en konstig grej, som leder till en jävla huvudvärk dagen efter.



jag vill dock ha en permobil att trimma och bränna runt i, då jag har en tendens att ställa jonnen på opassande ställen.

2009-06-20 @ 15:57:40
URL: http://pessimists-betraktelser.blogspot.com
Postat av: Johan

Fruktansvärt och onödigt ungdomsvåld. Läs mer om dådet:

http://www.nyhetsverket.se/readNews.html?id=2020

2009-06-20 @ 16:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0