En fundering kring insamlingar och galor.

Sitter precis och tittar på SVT 2 ,där man tv-sänder radioprogrammet Musikhjälpen som sänds i P3. Tyvärr bröts detta nu och jag får istället lyssna vidare på radion. Nu börjar väl några fundera på vad detta har med saker och ting att göra, men jag börjar snällt fundera lite på hur det ser ut i vår värld.

Det är trots allt så att det är ett antal galor och insamlingar varje år, dels korta insatser som som är radio-sända eller tv-sända, dels mer kontinuerliga insamlingar som marknadsförs via reklam i medier och med hjälp av folk som skramlar med bössor på stan.

Något som slår mig är att alla dessa insamlingar lyckas få in ganska rejäla summor pengar. Musikhjälpen har i skrivande stund samlat in strax över en miljon kronor. Galan "Världens barn" lyckades samla in 69,8 miljoner kronor och stiftelsen Plan Sverige, som arrangerar Faddergalan, under 2008 samlade in över 200 miljoner.

Det som slår mig är att väldigt många människor och företag är beredda att skänka pengar till välgörande ändamål både till höger och vänster, men ändå är det så i världen att vi har sjuka klyftor mellan fattiga och rika och dessutom en rejäl arbetslöshet. Om nu alla har råd att skänka pengar så skulle man väl istället kunna sänka sin lön och på så sätt kunna få ytterligare en person anställd.

Det tål att tänkas på faktiskt, och jag tycker att samtliga ska rannsaka sig själva och se vart man kan bidra till en bättre värld för andra.

För övrigt anser jag att TNE bör skänkas till ett laboratorium som kan utföra omänskliga tester på honom för att göra världen bättre för oss andra mer vetande människor.

/F

Kommentarer
Postat av: Ida

jag tycker det är för få galor för fattiga studenter..

2009-12-17 @ 20:31:25
URL: http://mira83.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0