Kan någon förklara detta för mig?

En söndagsmorgon som denna fick jag en idé att jag skulle utforska bloggsfären lite. Jag själv har skrivit blogg i snart tre år, men ändå inte satt mig in i själva sfären kring bloggandet. Som oinvigd började jag på www.bloggportalen.se där jag själv är registrerad och tittade på vad som låg i topp. Bloggportalen har två stycken topp-listor som förkunnar vilka de mest besökta bloggarna är, sen har de fler topplistor gällande bloggar, men det var besöken som fascinerade mig just nu. Det finns proffsbloggar och privata bloggar, misstänker att proffsbloggarna får mer betalt för sin blogg, men någon snäll läsare kanske kan reda ut det här?

För att då komma till poängen med mitt inlägg, som är att förmodligen trampa någon/några på tårna, men sånt är ju livet ibland. Jag har svårt att förstå hur de här så kallade "topp-bloggarna" kan ha så mycket besökare. Det skrivs inte om något som är utvecklande, det är lite sparsamma texter som talar om hur fulla de var igår. Ett par bilder på det senaste man köpt på gina tricot. Det verkar också vara väldigt viktigt att framställa sig själv som en stjärna av något slag. "Kom och träffa mig på inneaffären", "låt mig marknadsföra din blogg", "kolla vilka kläder jag har köpt".

Det hela blir någon form av idoldyrkan där de här tjejerna, ja större delen är tjejer, blir trendsättare och förebilder. Jag har svårt att förstå grejen, jag har försökt läsa deras bloggar, men jag finner ingen läsglädje i deras texter. Ge mig en blogg som säger något av värde så ska jag följa den slaviskt, men ett par blonderade flickor, med opererade tuttar och, vilket är ännu värre, opererade läppar. Vad har hänt med devisen lev som den du är? 

Det värsta av allt är att några av de här tjejerna tjänar storkovan på det de gör. Jag missunnar inte folk att tjäna pengar och jag är glad att de har en inkomst, men jag är nyfiken på grunden i det hela. Vad är det som gör att folk läser just deras bloggar, vad gör deras texter så intressanta? 

Tror inte att de tjejerna själva läser lågbudgetbloggar som denna, men det vore kul att höra deras syn. Själv ska jag återgå till vardagen med att skita ner mig i arbetets tecken.

/F

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0