Cirkulationsplats

Tänkte att jag skulle lära er, mina inkompetenta läsare, lite om den underbara uppfinningen Rondellen, eller som det mer akademiskt kallas - Cirkulationsplatsen. Detta rundformade farthinder som pryder våra vägar och sänker vår hastighet när vi som minst vill detta. Cirkulationsplatserna uppstod redan på romartiden under Julius Caesars maktperiod. Det var en tvist gällande en korkek, som väldigt många, man skulle kunna säga en majoritet, ville beskära väldigt kraftigt. I själva verket ville man jämna trädet med marken för att anlägga en ny väg där eken stod. Caesar å andra sidan ville inte att trädet skulle falla offer för skövling och detta utav två anledningar. Den ena anledning var att under just detta träd blev Caesar kysst första gången av en flicka, åtminstone första gången av en flicka som han inte var blodsbesläktad med. Den andra anledningen, som också var den stora anledningen, var att mannen som föreslagit att trädet skulle kapas var samma man som stulit ovan nämnda flicka från Caesar. Då Julius Caesar var en väldigt vrång, otrevlig och annars väldigt lik min gamle vän TNE till sättet, ville han naturligtvis visa sin makt. Alla ansökningar om att såga ner trädet avslogs i väldigt arroganta ordalag och när Caesars trätobroder till slut tröttnat på att ansöka om av såga ner trädet visade han sitt missnöje genom att köra sitt hästspann runt det aktuella trädet varv efter varv efter varv.

Caesar som ansåg detta vara en skymf lät fängsla den protesterande hästspannsföraren och efter en mycket tvivelaktig rättegång dömdes mannen till döden som kom att verkställas genom, just precis, hängning från det aktuella trädet. Detta ansågs inte lämpligt av roms hästspannsförarförening som varje år efter detta på årsdagen av hängningen visade sitt missnöje med Caesar och sin sympati för den avrättade genom att köra varv efter varv runt diverse träd runt om i staden. Detta fick till slut sådana konsekvenser att Caesar fann för gott att den enda lösning på problemet var en kompromiss. Denna kompromiss gick helt enkelt ut på att man byggde vägen och lät trädet stå kvar, runt trädet byggde man en väg som gick i en cirkel runt trädet och döptes efter Caesars trätobroder som bar namnet Cirkularis. Detta gjorde att namnet på denna konstruktion blev just cirkulationsplats.

Vid detta laget har ni förhoppningsvis insett att jag bara skojar med er, men om ni inte kopplat detta får ni anse er lika grundlurade som Wanja Lundby Wedin och bör genast ställa er i skamvrån.

Själv tänker jag avsluta mitt liv, nej jag skojar, min dag och krypa ner i sängen.
Godnatt
/F

Kommentarer
Postat av: TNE

Jag anser det vara lögn, förbannad lögn och statistik (fråga syrran om det sistnämnda) att hävda att jag skulle spara ett träd. Jag säger hugg ner skiten, gör gärna eldvirke av'et. Och ja, jag är något berusad i skrivande tillstånd.

2009-03-27 @ 01:05:50
URL: http://pessimists-betraktelser.blogspot.com
Postat av: Ylva

Hahaha. Grymt inlägg.

2009-03-27 @ 10:22:58
URL: http://hagstedt.nu
Postat av: Anonym

Haha..=) Den va kulig.. Det är bra med mig tack eftersom du frågade på bloggen.. hoppas allt är bra med dig också! Kram på dig!

2009-03-27 @ 15:29:14
Postat av: PB&J

Jaa, joo, den versionen var ju lite mer utförlig än telefonversionen så klart! Onödigt att hacka på stackars TNE dock - fast det är ju att föredra framför att du hackar på mig! (sorry TNE) ;)

Nu skulle jag vilja höra berättelsen om hur övergångsstället kom till...

2009-03-27 @ 20:11:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0