Men för h-vete

Inte ofta jag känner mig upprörd eller sur, men idag blir jag bestört. Varför då är det väl en och annan som funderar på, jo det är så att jag läste tidningen på nätet och då var det ju kört. Läser om en tjej som har anmält en facebookgrupp. Detta då hon tycker att det är kvinnoförnedrande och kränkande. Allvarligt talat, det måste till en bra dum kvinna eller man för att inte förstå att det är ett skämt. Jag kan åtminstone se det komiska i det hela och har gått med som medlem eftersom jag med mina vänner kan uttala att kvinnor skall stå vid spisen. Detta är självklart inget jag skulle praktisera i verkligheten, men då det faktiskt fungerar riktigt bra som skämt kör jag gärna med det. Grunden till att detta har anmälts är att Aftonbladets Wendela publicerat en artikel om denna grupp där man dessutom frågat gruppens administratör om han menar allvar och fått till svar att det är på skoj. Mitt tycke är att reportrar ska sluta gräva djupt och leta efter minsta lilla dumhet för att sedan göra en hönsfarm utav en bild på en fjäder.

Fotbollsfrun Malin Wollin skriver också hon i ämnet och säger att man kan skämta om allt, förutom övergrepp på barn. Wollin har mitt medhåll här, skönt att se en kvinna som anser att det är helt okej att skämta om det, även om hon sågar idén med en grupp på facebook. Men samtidigt måste väl de som gillar att skämta såhär kunna ha en mötesplats och då är ju facebook en bra site.

Undrar vad som kommer härnäst? Dyslexiförbundet anmäler den numera nedlagda sidan http://www.skrivihop.nu/ eller landets alla fjortisar kanske anmäler http://www.tjuvlyssnat.se/ därför att deras tjuvlyssningar får fjortisar att framstå som korkade? John Terry anmäler gruppen som vill ha Gerrard som landlagets lagkapten, för att det är orättvist med denna propaganda! Riksförbundet för barn vid namn Cassandra anmäler hemsidan http://www.roligsida.se/ för att de publicerar skämtet: "Alla barnen tar på sig själva, utom Cassandra, som tar på alla andra."  (http://www.roligsida.se/roliga-historier/skamt-alla-barnen-historier/skamt-alla-barnen-historier/)

Man kan inte ta facebookgrupper på sådant allvar, det finns inte på världskartan. Sen kommer denna gruppen säkerligen uppmuntra någon att skriva något som är över gränsen, men so what skratta inte när du läser just det skämtet då? Och tycker man nu att det är så otroligt tråkigt och hemskt att läsa vad som skrivs i den gruppen, gå inte in till den gruppens sida då? Precis samma sak gäller ju också med den här bloggen, tycker du inte om det som står, sluta läs.

För övrigt gillar jag skämtet nedan som också det driver med kvinnorollen, men nej jag är inte kvinnohatar och nej jag är ingen mansgris. Däremot kan jag skämta om det hela som med det här:
 - Vad har en man gjort för fel om hans kvinna kommer ut i vardagsrummet och skäller på honom?
 - Kedjan till spisen är för lång.
Som skämt betraktat är det jättefyndigt, men inget jag någonsin skulle få för mig att praktisera, inte några längre stunder iallafall.

Nej jag tycker att detta är en ickefråga att ta upp, även om jag själv lyckat skriva 509 ord innan detta stycke i frågan. Skämt finns till och de är roliga för de flesta men kanske inte för alla. Hör man en människa skämta och tycker att det är fel, säg ifrån. Läser man ett skämt och inte tycker om det så sluta läsa det då.

För att  runda av vill jag inflika att jag är fullständigt emot våldtäkter, sexuella övergrepp och kvinnomisshandel. Däremot klarar jag att skämta om dessa och kan skratta åt de skämten. Jag klarar även att skratta åt skämt om män och tänker därför inte anmäla såna skämt.

I mitt hushåll har vi dock delat upp sysslorna, kvinnan i huset sköter disk, matlagning, tvätt och städning. Jag å andra sidan sköter huset, trädgården och bilen. Att vi sedan bor i hyresrätt mitt inne i stan utan trädgård och bil, det kan ju inte jag rå för eller hur?

/F

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Hej,

Kul att läsa alla blogg-inlägg som skrivs angående artikeln i Aftonbladet. Du får gärna besöka min blogg och läsa lite om va jag tycker och tänker om det hela.



Jag fattar att de flesta skämtar och anser att det är "humor", det är inte det de hela handlar om. De är ingen som påstår att de är seriösa med de dom skriver och att alla springer ut & våldtar och misshandlar kvinnor mellan deras Facebook-besök.



Det är VAD dom "skämtar" om som artikeln handlar om. De är tydligen inte bara vi kvinnor som är dumma. Men ta en titt i bloggen och läsa vad ja skrivit om artikeln. /Rebecca

2009-04-04 @ 16:29:33
URL: http://bsthlmsfinest.blogg.se/
Postat av: PB&J

Inte visste jag att Ellen har lärt sig laga mat, tvätta och städa också!!! Har hon varit iväg på kurs någonstans? I'm impressed!

Kram

2009-04-05 @ 10:59:40
Postat av: Johanna

Jag har mycket humor men det är inte roligt när skämten är nedvärderande och mobbande.

Frågan är ju vad man vill uppnå med skämten. Oftast när det gäller sånt här som "kvinnor ska stå vid spisen" så är det ju för att reta upp en tjej som lyssnar på det. Jättekul att se alla tjejer som blir arga.



Är det inte lite fel i huvudet på människor som tycker det är roligt att göra andra människor arga och upprörda? Brist på empati, narcissistiska drag.



Jag tycker inte det är kul med skämt om våld eller kvinnomisshandel, och den som skrattar åt sånt visar rätt tydligt vad dom tycker.

2009-04-05 @ 13:32:31
Postat av: "oakn"

@Johanna:



"och den som skrattar åt sånt visar rätt tydligt vad dom tycker."



Och du visar otrolig dumhet genom att dra alla människor som delar en viss humor över en och samma kam.



Tro det eller ej men i många fall är just denna humor fin. Den framhäver bara hur dumt ett icke jämställt samhälle ser ut. Och tänker man kanske "men det är ju så hemska saker att skämta om", ja, men låt oss glömma hur illa det kan se ut. Låt oss glömma att tusentals kvinnor har det så hemskt. Låt oss sluta med denna humor som är till hjälp för jämställdheten, för det är vad den är i många huvuden.



Du kan ju inte på allvar tro att folket i gruppen menar det dom skriver. Dags att installera en ironi-radar isf kan man tycka ;)

2009-04-06 @ 18:34:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0