Rattfyllon...

Har idag hört på radio och läst tidningar om regeringens förslag att rattonyktra kan få behålla sitt körkort, under förutsättning att de installerar ett alkolås. Tydligen kunde man redan få göra det, men det är ovanligt att någon gör på det viset. Det är sjukt enligt mig, har man kört på fyllan ska man inte få köra bil på ett tag oavsett orsak. Eller kanske om man räddat någons liv genom sitt agerande, men då måste detta kunna styrkas. Det kan inte vara så jävla svårt egentligen, vet man att man ska köra dagen efter får man dricka mindre, har man druckit får man helt enkelt vänta med att köra dagen efter. Kanske ta taxi dit man ska då, visst det blir dyrare, men måste man bli full så får man stå för det och låta bli bilen.

Fotbollsdomaren Martin Ingvarsson skulle hämta sina barn sent en kväll och blåste 0,31 promille. Det är tyvärr bara korkat vilket Ingvarsson också erkänner. 

Missförstå mig inte nu, jag är inte radikal nykterist på något sätt. Däremot anser jag att man måste kunna hålla sig från spriten om man ska köra bil. Det ska inte vara lätt att smita undan från indraget körkort. Allra helst inte om det ska kosta pengar, då blir det hela till en klassfråga. Och sen kan man alltid lura ett alkolås, barnen får kanske blåsa istället?

/F

Media: AB, AB, AB, AB, Expressen, Expressen, Expressen

Kommentarer
Postat av: Kent Brännmark

Ja, du har naturligtvis alldeles korrekt. Det räcker ju med att dricka en enda öl för att rent juridiskt sett vara rattfull. Gissningsvis var det väl på den nivån som M. Ingvarsson var, kanske 2 öl-/vinglas. Även om jag är oerhört mycket emot rattfylleri förvånas jag ändå över att han blev av med körkortet 1 år! Det får mig att undra om han har dömts för rattfylleri tidigare, eller har de helt enkelt höjt den straffrättsliga ribban för rattfylleri?

2010-07-15 @ 22:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0