Hur begrepp kan användas till sin fördel

Hittade en nyhetsartikel som väckte lite funderingar i min lilla skalle, i vanlig ordning kände jag för att delge dessa tankar till er, mina harhjärtade läsare. Artikeln hittades inte som vanligt i en av kvällsjättarnas nätupplagor, utan i den lokala borgarblaskan NT. Och nej det är inte ett politiskt ställningstagande från min sida, men det är en borgerligt färgad tidning. Artikeln handlar om närproducerade varor. Tydligen kan vad som helst anses som närproducerat, eftersom det inte finns någon klar och tydlig gräns för hur långt avstånd det är mellan produktionsort och försäljningsort. Dessutom menar en rapport från Jordbruksverkets Anna Wretling Clarin (hon verkar faktiskt heta så) att en produkts totala utsläpp av växthusgaser måste räknas ihop. Exemplet tas att en gris, inte TNE då utan en riktig gris som bökar i jorden med knorrad svans, kan vara uppfödd och slaktad i närområdet. Den här grisen kan vara uppfödd på spannmål som odlats utomlands, behandlad med bekämpningsmedel och sedan fraktad långt.

Tydligen anser väldigt många att närproducerat är viktigt när de handlar, 90 procent i någon rapport från en stor affärskedja. Dessutom påvisas en undersökning som säger att 70 procent föredrar svensk mat. När vi då ändå är inne på procentsatser och sådär skulle 95 procent köpa mer närproducerat om det fanns tillgängligt i butiken.

Jag tror det är mycket skitsnack också, vem fan orkar läsa vart maten är producerad? Inte jag iallafall, får säkert en massa fiender i miljönördskretsar nu, men jag handlar det som ser bra ut, och som jag vill ha. Varför ska jag vara någon moralisk nisse som ska rädda planeten? Det här handlar i mångt och mycket om kapitalismens anda, nämligen att tjäna pengar. Alla vill tjäna pengar i ett kretslopp, producenten vill tjäna pengar, försäljarna vill tjäna pengar och vi konsumenter vill "tjäna" pengar när vi handlar. Så länge det finns ett billigt alternativ kommer detta att köpas av konsumenterna och alla är lyckliga och glada eftersom de anser sig ha tjänat pengar. 

Det där med utsläpp är lite kul också, läste i en resetidning som jag tror hette "RES", att en Boeing 747 drar enorma mängder bränsle per sträcka. Om man i det la in antalet passagerare och last skulle bränsleförbrukningen per person bli runt 0,4-0,5 liter per mil och person. Då är helt plötsligt min blåa SAAB en värre miljöbov när jag åker ensam i den. Tänk på det alla som skriker om höjda bränsleskatter och att häst och vagn ska återinföras.

För övrigt borde TNE tvingas att äta närproducerad surströmming iförd spetstrosor och sporttop.

/F

Kommentarer
Postat av: TNE

bara för att du smakat på en och annan räktrålare i dina dagar betyder inte det att vi andra behöver göra det...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0