Vart kommer idrottsgrenarna ifrån egentligen...

Sitter framför min TV och tittar lite på friidrotts-VM, då vaknar tankarna till liv om hur olika idrotter uppstår. Vissa grenar kan man förstå uppkomsten av såsom löpning och spjut till exempel. Löpningen behöver knappast någon presentation då det i ett forntida machosamhälle säkert diskuterades vem som kunde springa snabbast och/eller längst. Spjut härstammar säkert också från forntida jägarsamhällen där jägare tävlade om vem kunde kasta sitt spjut längst. Höjdhopp och längdhopp kan jag också se som en rest från forntid där man antingen skulle hoppa långt och högt för att kunna hoppa över avgrunder eller upp i träd. 

En idrott jag har svårt att förstå vart den kommer är diskus. Hur i hela fridens namn kom man på den idrotten? Det finns ingen logik bakom den grenen alls. Kan det också komma ur ett machoperspektiv där två män diskuterat disken. Det hela kan ha slutat med att det skröts om att de kastade tallrikarna efter maten och köpte nytt porslin, då deras högar med gammalt porslin inte skulle ligga på tomten gällde det att kasta långt. Kanske uppstod en diskussion om vems tomt som var störst och vem som därför fick kasta längst. Alternativet är att man torkade disken genom att slänga det och låta vinddraget torka bort vattnet.

Det är en djungel detta med idrott och vart dessa kommer från, om någon vet sanningen är jag helt klart nyfiken.

För övrigt anser jag att TV4 saknar kompetens att sända idrott, nästan så man tror att TNE är bildproducent hos dem.

/F

Tillägg: Som den mycket intelligenta, vackra och trevliga vännen Ida påpekar så rör det sig givetvis om Friidrotts-EM och inget annat. Ber om ursäkt till alla fanatiker som tagit illa vid sig av detta misstag.

Kommentarer
Postat av: TNE

Om jag var bildproducent hos TV4 skulle jag dels ha ett jobb, dels skulle det inte sändas annan sport än fotboll, och brittisk sådan. Och du skulle fan inte få se the Gunners spela.

Postat av: Ida

Jag skulle påstå att du saknar kompetens att blogga om detta fantastiska evenemang kallat friidrotts-EM, märk väl. EM!!



=)

2010-08-04 @ 11:22:46
URL: http://miraku.blogg.se/
Postat av: Åsa

Haha! :) Skön text!

Ha en bra dag!

2010-08-09 @ 16:53:50
URL: http://inva.blogg.se/
Postat av: Fia

Vart har du tagit vägen?? Längesen du skrev nåt ju...

2010-08-19 @ 14:51:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0