Om möjligt svartare moln på himlen

Vår finansminister Anders Borg spår nu att ännu fler kan vara arbetslösa år 2011 och att konjunkturen kan komma att förvärras ännu mer. Detta skrämmer mig något fruktansvärt, nej inte att Anders Borg är den som spår utan själva profetian. Hur pass mycket sämre kan det egentligen bli tänker jag mig. Vi hör redan nu att fler och fler varslas om uppsägningar, detta i en tid när regeringen försämrat A-kassan och riskerar att försätta familjer i en ännu sämre sits. Även konjunkturinstitutet, hur sött är det inte att det finns institut för konjunkturer liksom, spår en kraftig försämring av arbetsmarknadsläget. Ytterligare 250 000 människor ska enligt dem står utan jobb innan det vänder uppåt igen.

LO blandar sig i leken här och anser att man ska satsa pengar från regeringshåll, samma LO som ansåg det helt godtagbart att pumpa ut 60 miljoner i pension till en människa. Känns som om LO inte riktigt har något förtroende just nu, inte i mina ögon iallafall.

I dessa kristider är det dock skönt att se hur våra kära kvällstidningar lägger fokus på rätt saker. Jarl Alfredius har som ni säkert läst gått bort, tycker självklart det är trist när människor dör och tänker på hans närstående. Däremot hade Expressen som löpsedel att man kunde läsa Alfredius sista SMS till sin vän! Varför ska jag vilja läsa det? Det måste väl ändå varit mellan Alfredius och vännen? Hjälp mig nu kära läsare, är jag fel ute i frågan? Är det denna typ av nyheter vi vill ha?

Ipred-lagen trädde i kraft idag också, det gillar jag inte. Tanken på ett "big brother scenario" skrämmer mig. Snart får vi väl ett chip installerat vid födsel så att staten kan hålla koll på oss dygnet runt och verkligen styra våra liv. Visst det är inte rätt att stjäla, men tekniken medför möjligheten då borde film- och skivbolagen hänga med i tekniken istället för som i början stoppa huvudet i sanden och höja skivpriserna.

Som relativt gammal person vill jag minnas att sist de borgerliga hade makten i Sverige var det också ekonomisk kris och arbetslöshet. Den gången ledde till rasistiska strömningar, delvis också till följd av att invandringen från det forna Jugoslavien eskalerade. Hoppas verkligen inte att dessa rasistiska strömningar återkommer, men är det inte ett lite lustigt sammanträffande att ekonomiska kriser sammanfaller med en moderat som statsminister? Vad säger ni som läser? Ni är alldeles för tysta enligt mig, åsikter önskas.

För övrigt har veckan varit tämligen sådär: Jag har inlett min historierevisionism gällande övergångsstället och väntar bara på TNE som ska få hjälpa till med detta nästan-brottsliga tilltag. Det kommer också en fundering över ämnet rasism vartefter. Nu ska jag ta en kopp, lite kakor och njuta av slutet av ishockeyn.

/F

Kommentarer
Postat av: Stina

Heja socialdemokraterna!

2009-04-01 @ 21:10:07
URL: http://hockeytalk.blogg.se/fhcstina/
Postat av: Therese

Jag är tyst, för jag tycker likadant som dig:P

2009-04-01 @ 21:58:18
URL: http://ladykiller.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag tycker att det är helt sjukt, man orkar ju knappt läsa tidningen längre. Det är sida upp och sida ner om den ena krisen och skandalen efter den andra. Jag räknar då in dårdimpar som dessa människor som inte vet att de ger folk åtta gånger så mycket i pension mot vad en vanlig Svensson tjänar under hela sitt arbetsföra liv... Jag vill bara bygga mig en stuga långt ute i skogen och inte vara en del av allt det här tokiga längre. Det är verkligen inte vettigt, inte någonstans, någon gång... Varför inte sätta en maxgräns, ingen får tjäna mer än en miljon om året, tänk er hur alla skulle kunna få rättvisare lön, en rättvisare rätt till ett hyfsat liv. (Om pengarna som inte hamnar på ett och samma konto då skulle kunna delas på resten av folket alltså.)



Håller också med om att tidningarna borde ägna sig mer åt nyheter och inte privatpersoners privata meddelanden till andra privatpersoner. Det är definitivt inte som något som lockar mig till att läsa tidningen i fråga när de smäller upp det på löpsedlarna, varför och varför skulle jag vilja läsa hans sms?!

2009-04-01 @ 22:20:26
URL: http://norrpan85.blogspot.com
Postat av: Haggan

Har själv en i familjen som snart kommer gå bort o jag skulle inte vilja se vad han har messat det sista han gjorde. Tala om att Expressen inte vet var vissa hänsyn är

2009-04-02 @ 14:24:58
URL: http://lillanpson.blogg.se/
Postat av: Ida

words!

2009-04-05 @ 13:58:58
URL: http://mira83.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0